B2B e-commerce gids

In de B2B commerce wereld is een opmars van digitale initiatieven. Groothandels, producenten en zakelijke dienstverleners zetten steeds vaker in op B2B e-commerce. Gezien de steeds groter wordende groep van jonge B2B-inkopers is het niet gek dat de omzet binnen B2B e-commerce stijgt. De komende jaren zal er in B2B 70% meer online verkocht worden.

Volgens een recente studie zal de B2B e-commercemarkt in 2027 17,8 biljoen waard zijn. Het is voor B2B bedrijven daarom belangrijk om een goede webshop hebben, zodat klanten een optimale e-commerce ervaring beleven.

Waarom investeren in B2B e-commerce?

Online verkoop wordt in business to business een steeds belangrijker onderdeel van de verkoopstrategie. Dit is zakelijke klanten in toenemende mate makkelijke en snelle online bestelmethoden verwachten. Deze verwachtingen worden gestuurd door privé-ervaringen. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester zijn het consumenten platformen (B2C) die bepalen wat er in de B2B markt gebeurt. Wat een klant ervaart tijdens het doen van privé aankopen, wordt ook verwacht op zakelijk niveau.

  • Verhoog de omzet

    Een B2B webshop zal helpen de omzet te verhogen. Producten worden online zichtbaar, nieuwe markten kunnen worden ontdekt, het is mogelijk om internationaal te groeien en de AOV zal hoger worden.

  • Aan B2B klantverwachtingen voldoen

    Zakelijke klanten hebben andere koopbehoeften dan consumenten. Toch verwachten B2B klanten hetzelfde gemak als in B2C aankopen. Het is daarom van belang om met een B2B webshop gehoor te geven aan hun wensen.

  • Efficiëntier werken

    Met B2B e-commerce zal de verkoop van producten efficiënter worden. Door processen te automatiseren verminderd de kans op fouten zorg je voor en soepeler verkoopproces. Ook klanten kunnen hun bestellingen sneller en gemakkelijker plaatsen.

Bouke aan het werk op haar computer, bezig met UX design en UI Design

Verschillen tussen B2C en B2B e-commerce

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen B2C en B2B e-commerce. B2C en B2B kopers hebben andere motivaties om producten te kopen, ze hebben een ander koopgedrag en verschillende verwachtingspatronen. Om aan de wensen van de klant te voldoen, is het bij B2B e-commerce goed om aandacht te besteden aan deze verschillen.

B2B klanten verwachten voornamelijk functioneel gezien meer van B2B e-commerce dan een B2C klant. De eigenschappen van traditionele persoonlijke één-op-één verkoop moeten ook online vertegenwoordigd zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Uitgebreide product catalogi
  • Complexe prijslijsten
  • Prijzen met en zonder BTW
  • Prijsafspraken met klanten of klantgroepen
  • Bestellingen herhalen
  • Offertes aanvragen
  • Accountmanagement voor verschillende rollen
  • Technische productinformatie
  • Achteraf betalen

Door goede B2B e-commerce software te kiezen kan aan alle wensen van de B2B klant worden voldaan.

Han en Falco bij Madia

Hoe kies je de juiste B2B e-commerce software?

Het fundament van B2B e-commerce is de software die je kiest voor het B2B platform. Het vormt de basis waar jouw teams en jouw klanten interactie mee zullen hebben. Voor beide partijen moet de software goed werken. Maar waar let je op als je e-commerce software selecteert voor jouw online portaal?

Stap 1: Uitgebreide Analyse

Elk B2B e-commerce proces start met een kritische analyse van de huidige omgeving. Bekijk de huidige infrastructuur voor B2B verkopen en probeer vragen te beantwoorden als:

  • Hoe ziet de verkoop workflow eruit?
  • Welke teams zijn erbij betrokken?
  • Waar wordt productinformatie beheerd?
  • Welke klantgegevens worden bijgehouden?
  • Zijn er prijsafspraken met klanten of klantgroepen?
  • Hoe worden bestellingen geleverd?
  • Welke communicatie is er met de klant?

Maak een overzicht en bepaal wat je in de nieuwe B2B e-commerce suite wil terugzien. Bepaal ook op welke vlakken verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.
Stel duidelijke doelen: wat je bereiken met je nieuwe B2B e-commerce platform?
Als je hier een duidelijk beeld van hebt, kun je een RFP (Request For Proposal) maken. In dit document leg je precies vast waar je naar op zoek bent. Op basis van jouw wensen kunnen solution providers en implementatie partners een voorstel maken voor jouw nieuwe e-commerce omgeving.

Stap 2: Welke opties zijn er?

Er zijn veel verschillende manieren om met B2B e-commerce te starten. Maar welke past bij jou? Als je de verschillende opties indeelt zijn er grofweg 2 manieren: zelf bouwen of uitbesteden. De meeste B2B bedrijven hebben geen full-stack development team in huis en kiezen er daarom voor om het maken van de webshop uit te besteden.

Daarna is het belangrijk om te kiezen voor het B2B platform dat het beste past.

1. Een SaaS (Software-as-a-Service) platform
2. Commercial Open Source Software

Met een SaaS platform neem je als het ware een abonnement op een webshop. Je krijgt daarmee toegang tot een platform waar alleen standaard functies zijn ingebouwd. Het voordeel is dat je er weinig aan hoeft te doen. Helaas betekent het ook dat je er niet veel aan kan veranderen. Een SaaS platform is daarom meestal niet de beste keuze voor een B2B e-commerce platform.

Een open-source variant is daarentegen wel een goede optie. Voor dit type platform betaal je jaarlijkse licentiekosten. Open-source platformen bevatten veel standaard functionaliteit en kunnen daarnaast naar wens aangepast worden. Op die manier kan het B2B platform zich naar jouw bedrijfsprocessen schalen.

Stap 3: De juiste B2B e-commerce software selecteren

Zodra je hebt gekozen welke vorm het beste bij jouw B2B e-commerce wensen past, kun je op zoek naar software. Wees hierbij alert op welke standaard functionaliteit het platform biedt, welke aanpassingen er gemaakt kunnen worden en welke koppelingen er mogelijk zijn met andere software (denk aan o.a. CRM, PIM en ERP).

Neem contact op met verschillende B2B e-commerce software providers om een goed beeld te krijgen.

Stap 4: Vindt de juiste implementatie partner

Wanneer je een B2B softwarepakket hebt gevonden dat past bij jouw bedrijf, kun je op zoek naar een implementatiepartner. Met deze partner zul jij samenwerken om een B2B platform te ontwikkelen. Let bij het maken van je keuze op de volgende zaken:

– Heeft het bedrijf een officieel partnership met de software?
– Hoeveel ervaring is er met de software?
– Welke kennis is er van B2B commerce?
– Kun je in contact komen met B2B bedrijven uit het portfolio?
– Welke services worden naast de implementatie aangeboden?

Na een zorgvuldige selectie van een partner, kan de implementatie starten.

Meer over Madia Your browser does not support SVGs

Migreren of nieuw opstarten?

Wellicht heb je op dit moment al een B2B e-commerce platform draaien, maar wil je het moderniseren of uitbreiden. Ook dan volg je de stappen zoals hierboven beschreven. Wel is het goed om te kijken welke data overgezet kunnen worden vanuit het huidige platform. Neem deze vraag mee in de RFP om latere verrassingen te voorkomen.

B2B e-commerce functionaliteit

Als je onderzoek doet naar B2B e-commerce platformen, wil je wellicht ook weten wat je er qua functionaliteit van mag verwachten. Kijk daarom goed of de volgende zaken aanwezig zijn:

  • Schaalbare Productcatalogus

    Beheer een groot aantal producten op basis van categorieën voor een makkelijke vindbaarheid.

  • B2B Prijslijsten

    Stel voor klanten of klantgroepen prijslijsten samen op basis van prijsafspraken.

  • Shoppinglists

    Sla producten op in meerdere bestellijsten om een snel bestelproces te bevorderen.

  • Offertes aanvragen

    Voeg een offerte aanvraag toe als optie of stel het in als standaard stap in de B2B order workflow.

  • Accountmanagement

    Koppel meerdere inkopers aan één klantprofiel. Stel per gebruiker de toegangsregels in.

  • Contentbeheer

    Een contentmodule zorgt voor gemakkelijk beheer van de productcatalogus. Hier verrijk je producten met foto’s en optimaliseer je de SEO.

  • Uitgebreide rapportages

    Maak rapportages met data uit het platform en krijg inzicht in de belangrijkste verkoopdata.

  • Integraties en koppelingen

    Koppel met software zoals Exact, SAP, Akeneo PIM en meer.

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid

    Flexibele architectuur die zich aanpast aan nieuwe wensen, bijvoorbeeld als het bedrijf groeit.

Marloes aan het werk bij Madia

B2B e-commerce platformen

Er zijn verschillende B2B e-commerce softwarepakketten op de markt. Veel van de platformen die aangeven geschikt te zijn voor B2B zijn ontstaan in de B2C markt. Denk hier bijvoorbeeld aan Magento, Woocommerce en Shopify. Hoewel deze platformen al lang bestaan, is het niet vanzelfsprekend dat ze ook geschikt zijn voor B2B. Vaak ontbreekt er functionaliteit waardoor er veel maatwerk nodig is. Dit is kostbaar, zowel in de ontwikkeling als in onderhoud.
De afgelopen paar jaar zijn er gelukkig platformen op de markt gekomen die ontwikkeld zijn voor B2B e-commerce. Na een uitgebreide selectie hebben wij gekozen voor het open source platform OroCommerce.

OroCommerce is een robuuste B2B oplossing die alle functionaliteit bevat die nodig is in B2B e-commerce. Verder heeft het platform de volgende voordelen:

  • Minder maatwerk dan bij B2C platformen
  • Flexibele en schaalbare workflows
  • Internationaal inzetbaar
  • Gebouwd op de nieuwste technologie
  • Gemakkelijk te integreren met andere platformen
  • Vaste licentieprijs

Kies voor een platform dat is gebouwd voor B2B en krijg meer vrijheid, flexibiliteit en bespaar kosten.

B2B e-commerce ontwikkeling: het proces

Wat kun je verwachten van een B2B e-commerce project? Natuurlijk wil je graag zekerheid over de prijs, kwaliteit en looptijd van het project. Daarom is het belangrijk dat de ontwikkelfase duidelijk wordt gedefinieerd.

Door met regelmaat te overleggen met de ontwikkelpartner, worden doelen scherpgesteld, prioriteiten vastgelegd, de voortgang gewaarborgd en werkzaamheden beoordeeld.

Wij maken bij de ontwikkeling van B2B webshops gebruik van de ‘discover, advise, discuss, prioritize, test’ cyclus.

  • Discover

    Tijdens deze fase bespreken we gedetailleerd waar jij naar op zoek bent. We organiseren workshops met stakeholders om een overzicht te krijgen van jouw onderneming zoals in welke markten je actief bent en welke doelen je voor ogen hebt.

  • Advise

    We maken een advies op basis van de eerdergenoemde workshops. Mogelijk komen we daarbij ook met nieuwe ideeën die direct impact kunnen hebben op jouw verkoop. We bekijken welk platform het beste past, welke koppelingen nodig zijn en hoe de architectuur eruit komt te zien.

  • Discuss

    We combineren onze e-commerce expertise met jouw expertise in de markt. Hoe gaan we iets maken wat past bij jouw branche en visie? We maken zo nodig aanpassingen en zetten het om naar een werkbaar plan.

  • Prioritise

    Rome is niet in één dag gebouwd. We beginnen daarom met de ontwikkeling van functionaliteit die onmisbaar is. We rangschikken taken op basis van klantbelang, interne processen, de ontwikkelingstijd en de waarde voor de hoofddoelstellingen.

  • Test

    We testen iedere nieuwe functionaliteit in de B2B webshop uitvoerig. Samen bekijken we kritisch de resultaten, maken aanpassingen, plaatsen nieuwe ideeën op de backlog en overleggen welke vervolgstappen er genomen kunnen worden.

  • Restart the cycle

    Een B2B e-commerce webshop is nooit “af”. Omdat de B2B e-commerce wereld aan veranderingen onderhevig is, blijven we steeds nadenken over hoe we de B2B webshop verder kunnen doorontwikkelen.

De start van jouw B2B e-commerce webshop - MVP

Een goede B2B webshop wordt in fases gebouwd. Daarom adviseren we om te werken met een MVP, oftewel een Minimum Viable Product. De MVP maakt deel uit van een strategie waarbij er voor de eerste versie wordt toegewerkt naar een webshop die alle onderdelen bevat die in de basis nodig zijn. Vanuit daar wordt stapsgewijs nieuwe functionaliteit toegevoegd die het B2B e-commerce platform verbeteren.

Wat kost een B2B e-commerce implementatie?

De kosten van het starten van een B2B webshop zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder:

  • De hoeveelheid standaard functionaliteit
  • De hoeveelheid maatwerk functionaliteit
  • Integraties met andere systemen
  • Een standaard B2B template of een custom design
  • Het aantal talen waarin de webshop beschikbaar moet zijn
  • Data migratie vanuit bestaande systemen
  • Complexiteit van de workflows

Het totale kostenplaatje is opgebouwd uit implementatiekosten, licentiekosten voor de software, hostingkosten en daarna kosten voor onderhoud en verdere ontwikkeling.

Wil je een idee over wat een B2B e-commerce platform gaat kosten? Vraag dan bij een offerte aanvraag niet alleen naar de implementatiekosten, maar ook naar de kosten die er na de oplevering zijn.

Adobe vs Salesforce | Madia Adobe Commerce specialist

Contact

Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.