Waarom investeren in B2B e-commerce?

Online verkoop wordt in business to business een steeds belangrijker onderdeel van de verkoopstrategie. Dit is zakelijke klanten in toenemende maten makkelijke en snelle online bestelmethoden verwachten. Deze verwachtingen worden gestuurd door privé-ervaringen. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester zijn het consumenten platformen (B2C) die bepalen wat er in de B2B markt gebeurt. Wat een klant ervaart tijdens het doen van privé aankopen, wordt ook verwacht op zakelijk niveau.

Beginnen met B2B e-commerce is voor veel bedrijven niet langer een optie, maar een must!

  • Verhoog de omzet

    Een b2b webshop zal helpen de omzet verhogen. Producten worden online zichtbaar, nieuwe markten kunnen worden ontdekt, het is mogelijk om internationaal te groeien en de AOV zal hoger worden.

  • Aan B2B klantverwachtingen voldoen

    Zakelijke klanten hebben andere koopbehoeften dan consumenten. Toch verwachten B2B klanten hetzelfde gemak als in B2C aankopen. Het is daarom van belang om met een B2B webshop gehoor te geven aan hun wensen.

  • Efficiëntier werken

    Met B2B e-commerce zal de verkoop van producten efficiënter worden. Door processen te automatiseren verminderd de kans op fouten zorg je voor en soepeler verkoopproces. Ook klanten kunnen hun bestellingen sneller en gemakkelijker plaatsen.

Verschillen tussen B2C en B2B e-commerce

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen B2C en B2B e-commerce. B2C en B2B kopers hebben andere motivaties om producten te kopen, ze hebben een ander koop gedrag en verschillende verwachtingspatronen. Om aan de wensen van de klant te voldoen, is het bij B2B e-commerce goed om aandacht te besteden aan deze verschillen.

B2B klanten verwachten voornamelijk functioneel gezien meer van B2B e-commerce dan een B2C klant. De eigenschappen van traditionele persoonlijke één-op-één verkoop, moeten ook online vertegenwoordigd zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan:

  • Uitgebreide product catalogi
  • Complexe prijslijsten
  • Prijzen met en zonder BTW
  • Prijsafspraken met klanten of klantgroepen
  • Bestellingen herhalen
  • Offertes aanvragen
  • Accountmanagement voor verschillende rollen
  • Technische productinformatie
  • Achteraf betalen

Door goede B2B e-commerce software te kiezen kan aan alle wensen van de B2B klant worden voldaan.

Hoe kies je de juiste B2B e-commerce software?

Het fundament van B2B e-commerce is de software die je kiest voor het B2B platform. Het vormt de basis waarmee jouw teams en jouw klanten interactie mee zullen hebben. Voor beide partijen moet de software goed werken. Maar waar let je op als je e-commerce software selecteert voor jouw online portaal?

Stap 1: Uitgebreide Analyse

Elk b2b e-commerce proces start met een kritische analyse van de huidige omgeving. Bekijk de huidige infrastructuur voor B2B verkopen, en probeer vragen te beantwoorden als:

Hoe ziet de verkoop workflow eruit?
Welke teams zijn erbij betrokken?
Waar wordt productinformatie beheerd?
Welke klantgegevens worden bijgehouden?
Zijn er prijsafspraken met klanten of klantgroepen?
Hoe worden bestellingen geleverd?
Welke communicatie is er met de klant?

Maak een overzicht en bepaal wat je in de nieuwe B2B e-commerce suite will terugzien. Bepaal ook op welke vlakken verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Stel duidelijke doelen: wat je bereiken met je nieuwe B2B e-commerce platform?

Als je hier een duidelijk beeld van hebt, kun je een RFP (Request For Proposal) maken. In dit document leg je precies vast waar je naar op zoek bent. Op basis van jouw wensen kunnen solution providers en implementatie partners een voorstel maken voor jouw nieuwe e-commerce omgeving.

Stap 2: Welke opties zijn er?

Er zijn veel verschillende manieren om met B2B e-commerce te starten. Maar welke past bij jou? Als je de verschillende opties indeelt, zijn er grofweg 2 manieren: zelf bouwen of uitbesteden. De meeste B2B bedrijven hebben geen full-stack development team in huis en kiezen er daarom voor om het maken van de webshop uit te besteden.

Daarna is het belangrijk om te kiezen voor het B2B platform dat het beste past.

1. Een SaaS (Software-as-a-Service) platform
2. Commercial Open Source Software

Met een SaaS platform neem je als ware een abonnement op een webshop. Je krijgt daarmee toegang tot een platform waarin alleen standaard functies zijn ingebouwd. Het voordeel is dat je er weinig aan hoeft te doen. Helaas betekent het ook dat je er niet veel aan kan veranderen. Een SaaS platform is daarom meestal niet de beste keuze voor een B2B e-commerce platform.

Een open-source variant is daarentegen wel een goede optie. Voor dit type platform betaal je jaarlijkse licentiekosten. Open-source platformen bevatten veel standaard functionaliteit en kunnen daarnaast naar wens aangepast worden. Op die manier kan het B2B platform zich naar jouw bedrijfsprocessen schalen.

Stap 3: De juiste B2B e-commerce software selecteren

Zodra je hebt gekozen welke vorm het beste bij jouw B2B e-commerce wensen past, kun je op zoek naar software. Wees hierbij alert op welke standaard functionaliteit het platform biedt, welke aanpassingen er gemaakt kunnen worden en welke koppelingen met CRM, PIM, ERP, ect, mogelijk zijn.

Neem contact op met verschillende B2B e-commerce software providers om een goed beeld te krijgen.

Stap 4: Vindt de juiste implementatie partner

Als je een B2B softwarepakket hebt gevonden dat bij jouw bedrijf past, kun je op zoek naar een implementatiepartner. Met deze partner zul jij samenwerken om een B2B platform te ontwikkelen. Let bij het maken van je keuze op de volgende zaken:

- Heeft het bedrijf een officieel partnership met de software?
- Hoeveel ervaring is er met de software?
- Welke kennis is er van B2B commerce?
- Kun je in contact komen met B2B bedrijven uit het portfolio?
- Welke services worden naast de implementatie aangeboden?

Na een zorgvuldige selectie van een partner, kan de implementatie starten.

Meer over Madia

Migreren of nieuw opstarten?

Wellicht heb je op dit moment als een B2B e-commerce platform draaien, maar wil je het moderniseren of uitbreiden. Ook dan volg je de stappen als hierboven beschreven. Wel is het goed om te kijken naar welke data overgezet kunnen worden vanuit het huidige platform. Neem deze vraag mee in de RFP om latere verrassingen te voorkomen.

B2B e-commerce functionaliteit

Als je onderzoek doet naar B2B e-commerce platformen, wil je wellicht ook weten wat je er qua functionaliteit van mag verwachten. Kijk daarom goed of de volgende zaken aanwezig zijn:

  • Schaalbare Productcatalogus

    Beheer een groot aantal producten op basis van categorieën, wat zorgt voor een makkelijke vindbaarheid.

  • B2B Prijslijsten

    Stel voor klanten of klantgroepen prijslijsten samen op basis van prijsafspraken. 

  • Shoppinglists

    Sla producten op in meerdere bestellijsten, en bevorder een snel bestelproces. 

  • Offertes aanvragen

    Voeg offerte aanvraag van toe als optie, of stel het in als standaard stap in de B2B order workflow.

  • Accountmanagement

    Koppel meerdere inkopers aan één klantprofiel. Stel per gebruiker de toegangsregels in.

  • Contentbeheer

    Een contentmodule zorgt voor gemakkelijk beheer van de productcatalogus. Hier verrijk je producten met foto's en optimaliseer je de SEO. 

  • Uitgebreide rapportages

    Maak rapportages met data uit het platform en krijg inzicht in de belangrijkste verkoopdata. 

  • Integraties en koppelingen

    Koppel met software zoals Exact, SAP, Akeneo PIM en meer.

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid

    Flexibele architectuur die zich aanpast bij nieuwe wensen, ook als het bedrijf groeit. 

B2B e-commerce platformen

Er zijn verschillende B2B e-commerce softwarepakketen op de markt. Veel van de platformen die aangeven geschikt te zien voor B2B zijn ontstaan in de B2C markt. Denk hier bijvoorbeeld aan Magento, Woocommerce en Shopify. Hoewel deze platformen al lang bestaan, is het niet vanzelfsprekend dat ze ook geschikt zijn voor B2B. Vaak mist functionaliteit, waardoor er veel maatwerk nodig is. Dit is kostbaar en kost veel geld, zowel in de ontwikkeling als in onderhoud.

De afgelopen paar jaar zijn er gelukkig platformen gekomen die ontwikkeld zijn voor B2B e-commerce. Na een uitgebreide selectie hebben wij gekozen voor het open source platform OroCommerce.

OroCommerce is een robuuste B2B oplossing die alle functionaliteit bevat die nodig is in B2B e-commerce. Verder heeft het platform de volgende voordelen:

  • Minder maatwerk dan bij B2C platformen
  • Flexibele en schaalbare workflows
  • Internationaal inzetbaar
  • Gebouwd op de nieuwste technologie
  • Gemakkelijk te integreren met andere platformen
  • Vaste licentieprijs

Kies voor een platform dat is gebouwd voor B2B, en krijg meer vrijheid, flexibiliteit en bespaar kosten.

Lees meer over OroCommerce

B2B e-commerce ontwikkeling: het proces

Wat kun je verwachten van een B2B e-commerce project? Natuurlijk wil je graag zekerheid over de prijs, kwaliteit en looptijd van het project. Daarom is het belangrijk dat de ontwikkelfase duidelijk wordt gedefineerd.

Door met regelmaat te overleggen met de ontwikkelpartner, worden doelen scherpgesteld, prioriteiten vastgelegd, de voortgang gewaarborgd en werkzaamheden beoordeeld.

Wij maken bij de ontwikkeling van B2B webshops gebruik van de ‘discover, advise, discuss, prioritize, test’ cyclus.

  • Discover

    Tijdens deze fase bespreken we in detail waar jij naar op zoek bent. We organiseren workshops met stakeholders om een overzicht te krijgen van jouw onderneming zoals in welke markten je actief bent en welke doelen je voor ogen hebt.

  • Advise

    We maken een advies op basis van de workshops. Wellicht komen we met nieuwe ideeën die direct impact kunnen hebben op jouw verkoop. We bekijken welk platform het beste past, welke koppelingen nodig zijn en hoe de architectuur eruit komt te zien.

  • Discuss

    We combineren onze e-commerce expertise met jouw expertise in de markt. Hoe gaan we iets maken wat past bij jouw branche en visie? We maken zo nodig aanpassingen, en zetten het om naar een werkbaar plan.

  • Prioritize

    Rome is niet in één dag gebouwd. We beginnen daarom met de ontwikkeling van functionaliteit die onmisbaar is. We rangschikken taken op basis van klantbelang, interne processen, de ontwikkelingstijd en de waarde voor de hoofddoelstellingen.

  • Test

    We testen iedere nieuwe functionaliteit in de B2B webshop uitvoerig. Samen bekijken we kritisch de resultaten, maken aanpassingen, plaatsen nieuwe ideeën op de backlog en overleggen welke vervolgstappen er genomen kunnen worden.

  • Restart the cycle

    Een B2B e-commerce webshop is nooit "af". Omdat de B2B e-commerce wereld aan veranderingen onderhevig is, blijven we steeds nadenken over hoe we de B2B webshop verder kunnen doorontwikkelen.

    Lees mee over onze werkwijze

De start van jouw B2B e-commerce webshop - MVP

Een goede B2B webshop wordt in fases gebouwd. Daarom adviseren we om te werken met een MVP, of Minimum Viable Product. De MVP maakt deel uit van een strategie waarbij er voor de eerste versie wordt toegewerkt naar een webshop die alle onderdelen bevat die in de basis nodig is. Vanuit daar wordt stapsgewijs nieuwe functionaliteit toegevoegd die het B2B e-commerce platform verbeteren.

Je kunt het proces vergelijken met de onderstaande tekening. Je begint met een functioneel basis product, dat je steeds verder verbetert, totdat je bij het gewenste eindproduct uitkomt.

MVP voor een B2B webshop op B2C of B2B webshop

Wat kost een B2B e-commerce implementatie?

De kosten van het starten van een  B2B webshop zijn afhankelijk van een aantal factoren, waaronder:

  • De hoeveelheid standaard functionaliteit
  • De hoeveelheid maatwerk functionaliteit
  •  Integraties met andere systemen
  • Een standaard B2B template of een custom design
  • Het aantal talen waarin de webshop beschikbaar moet zijn
  • Data migratie vanuit bestaande systemen
  • Complexiteit van de workflows

Het totale kostenplaatje is opgebouwd uit implementatiekosten, licentiekosten voor de software, hostingkosten en daarna kosten voor onderhoud en verdere ontwikkeling.

Wil je een idee over wat een B2B e-commerce platform gaat kosten? Vraag dan bij een offerte aanvraag niet alleen naar de implementatiekosten, maar ook naar de kosten die er na de oplevering zijn.

Meer weten of een offerte aanvragen? Neem contact met ons op.

Samen aan de slag?

Bekijk onze B2B e-commerce expertise, waaronder webshop implementatie, strategie, maatwerk oplossingen, integraties, conversie optimalisatie of UX/UI design.

Contact

Neem contact met ons op, we helpen je graag verder.